Vordingborg

Forårscykeltur 2004 Vordingborg

I midten af maj måned var fru Pedersen og jeg på en forårscykeltur og besøge gamle venner på vejen.

Den første dag, som var søndagen, tog vi toget til Solrød og kørte derfra til Hjulebæk, hvor vi besøgte vores gode ven Ole.

Ole Har den mest fantastiske have rundt om sit hus, midt på marken, med 450 forskellige stauder, som bliver passet af den altid på knæ liggende, og luende, havemand.
Vi var der et par dage og fik virkelig set blomster!
Både Oles egne og de smukkeste orkideer i den fri natur på Møn, som Ole kørte os ud til, for at vise os de sjældne blomster.

cykelruten
klinten
Møns klint
Kirsten og Ole i bakkerne på Møn
Klinten

Det blev et par dejlige forårsdage i Hjulebæk, især takket være Oles indsats som naturvejleder for cyklisterne.

Du kan se nogle af billederne i større gengivelse, hvis du klikker på dem

Efter de to dage hos Ole skulle vi videre til Falster og besøge en anden af vores Ballerup venner, Winnie, som er flyttet helt til Horbelev.

Vi fik en herlig tur ned forbi Gavnø og til Gåsetårnet i Vordingborg, og vinden var med os!

engblommer
gøgeurt
Engblommer
Gøgeurt
morkel

gøgeeurt gøgeurt
Gøgeurt på engen spiselig morkel Gøgeurt

Efter morgenmad og hjertelig afsked var det ud i den strideste modvind. Tværs over Falster og Lolland, direkte kurs mod Nakskov.

På vejen kom vi forbi den her stendysse, som stod der på marken og dragede os ind mod sig.
Det vi aldrig glemmer den for var endnu et tab, da cyklen væltede i stormen.
Næste morgen kørte jeg 51 kilometer tilbage - i susende medvind - for at finde min mobil, som var gledet ud af styrtasken - jeg fandt den!!
Lige da jeg fandt mobilen på marken ringede den. Det var Mie, og hun undrede sig over, at vi endnu ikke var kommet til den frokost hun havde parat til os! Jeg måtte indrømme, at jeg rodede rundt på de Lollandske landeveje og var kørt i den helt forkerte retning, når vi nu skulle mødes på Tåsinge.

Vi kom til Troense senere på dagen og godt nok gik vi glib af frokosten, men den herlige aftensmad med de gode vine, var alt rigeligt for cyklisterne.

Winnie of Jacob stendysse
Jacob, Winnie og Flemming foran deres hus Stendysse
køer på marken morgenmad hos Mie og Mogens
  Morgenmad hos Mie og MOgens
Holsteinborg Denny, Merete Denny og Flemming
Holstenshus ved Fåborg

Denny, Merete og Kirsten

Denny og Flemming
Fra Svendborg var det igen ud i modvinden og langs vandet mod Fåborg og Svanninge bakker.
Lige før vi nåede til Merete og Denny kørte vi forbi Holstenshus, en af de mange herregårde, som der er så mange af i det fynske landskab.

Vi havde en gammel aftale med Dorthe og Henrik om, at når vi engang kom i nærheden af Svendborg, så skulle vi altså komme forbi deres landsted.

Det var virkellig et pragtfuldt sted de havde erhvervet sig, og børn, mennesker, heste, får og hund havde det pragtfuldt, kunne vi konstatere.

Og herlig frokost kom vi lige forbi til!